imageimageimageimageimageimageimageimage

 

"Focussen leert je luisteren naar je lijf als het nog fluistert, voordat het moet gaan schreeuwen." (Gene Gendlin)

verloop focussessie

Je richt je aandacht naar binnen, in het middengebied van je lichaam. Daar nodig je je lichaam uit zich uit te spreken over hoe het zich daar van binnen voelt of je legt het een specifieke vraag of thema voor. Je hoeft dus niet het hele verhaal rondom een bepaalde kwestie te vertellen. Een lijfelijk ervaren gevoel (felt sense) kan zich aanvankelijk in een vage toestand aandienen. Voorbeelden zijn: een dichtgeknepen gevoel in je keel, een warm en kleurrijk gevoel in je onderbuik, een scherpe druk op je borst.

Door met benieuwdheid en mildheid bij dit ervaren gevoel te blijven, kan het zich verder ontvouwen en duidelijker worden. Meestal kun je er woorden aan geven waarvan je lichaam laat weten: ja dat klópt. Je kunt er vragen aan stellen en doorgaans komen er van binnenuit antwoorden op. Vaak verrassend in vergelijking tot wat je er eerder over bedacht had. Door met aandacht bij het ervaren gevoel te zijn vinden er verschuivingen plaats die tot opluchting leiden. Zo verdwijnt bijvoorbeeld de druk van je borst of verspreidt het warme gevoel zich over je hele lijf. Als focusbegeleider leid ik je door dit proces.

Wanneer Focusing nieuw voor je is, kun je er in een proefsessie kennis mee maken.

tarieven & locatie